لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

هکینتاش چیست و به چه کار میاید؟

هکینتاش چیست و به چه کار میاید؟

 به عنوان یک کاربر، شاید شما هم به نام هکینتاش برخورده باشید. در این میان بسیاری از کاربران سؤالی برایشان پیش میاید که هکینتاش چیست و به چه کاری میاید. در این مطلب از وبلاگ اپل اِن آی سی تلاش کرده‌ایم تا پاسخی کوتاه و کارآمد به این پرسش بدهیم.

به طور خلاصه باید گفت که هکینتاش به کامپیوترهایی گفته می‌شود که سیستم عامل macOS را در خود اجرا می‌کنند؛ اما توسط اپل تولید نشده‌اند.

یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اپل این است که سخت افزار و سیستم عامل تمامی محصولات را خودش تولید و اسمبل می‌کند. در این میان اپل امتیاز استفاده از محصولات نرم افزاری را تنها برای دستگاه‌هایی که خودش تولید کرده توسعه می‌دهد. این مسئله در تمامی موارد ارائه شده توسط اپل دیده می‌شود و تنها چند استثنای خاص برای آن‌ها وجود دارد. برای مثال اپل نرم افزار آیتونز و QuickTime را برای سیستم عامل ویندوز نیز توسعه داده است و یا سرویس Apple Music در اندروید نیز قابل استفاده است. اما باید یاد آور شد که سیستم عامل‌های توسعه داده شده توسط این شرکت تنها روی دستگاه‌های اختصاصی خودش اجرا می‌شوند.

از زمان ارائه کامپیوترهای مک با پردازنده‌های اینتل، بسیاری از هکرها و افراد حرفه‌ای به دنبال اجرای سیستم عامل مک روی دستگاه‌های دیگر بودند. نتیجه تلاش‌ها برای ساخت یک کامپیوتر متفرقه با سیستم عامل مک، منجر به ساخت هکینتاش شد. در حقیقت با کنار هم قرار دادن برخی قطعات سخت افزاری خاص می‌توان سیستم عامل اختصاصی اپل برای کامپیوترهای دسکتاپ را بدون داشتن یک مک بوک و یا آیمک اجرا کرد.

محدودیت در انتخاب سخت افزار:

در این میان چند چالش بزرگ برای استفاده از هکینتاش وجود داشته است که مهم‌ترین آن‌ها، انتخاب سخت افزارهای مناسب است. ‌به خاطر همین مسئله هکینتاش‌ها معمولاً سرعت پردازش پایین‌تری نسبت به کامپیوترهای اصلی مک دارند و افراد استفاده کننده از آن‌ها معمولاً گزینه‌های محدودتری برای اسمبل کردن یک دستگاه را در اختیار خواهند داشت.

چالش بر سر EFI:

چالش دوم و مهم بر سر هکینتاش‌ها، مربوط به تغییر BIOS دستگاه می‌شود. BIOS در هکینتاش‌ها باید جای خود را به EFI مخصوص سیستم عامل مک دهد. اپل از یک EFI اختصاصی که توسط شرکت اینتل تولید می‌شود برای کامپیوترهای مک استفاده می‌کند. البته این مشکل در کامپیوترهایی که اخیرا تولید شده حل شده است و UEFI و سیستم‌های بوت جدید سازگاری قابل قبولی با سیستم عامل‌های مک دارند.

مشکلات قانونی:

اپل به صورت قانونی از کامپیوترهای شخصی مجهز به پردازنده‌های X86 که توسط خودش تولید نشده پشتیبانی نمی‌کند. توافق‌نامه مجوز کاربر نهایی اپل برای محصولات مک انجام چنین کاری را ممنوع کرده است. این مسئله تا جایی پیش رفته است که اپل در سوم جولای 2008 از یک شرکت فعال در زمینه توسعه کامپیوترهای هکینتاش به نام Psystar شکایت کرد. علاوه بر این اپل از لحاظ قانون کپی رایت نیز این کار را ممنوع اعلام کرده است و می‌تواند در بسیاری از کشورهای دنیا، افراد فعال در این زمینه را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

در سال‌های اخیر نیز با پیچیده‌تر شدن کرنل سیستم عامل مک معمولاً افراد به سمت استفاده از هکینتاش ها نمی‌روند ولی هنوز برخی افراد با استفاده سیستم‌های مجازی ساز، اقدام به نصب این سیستم عامل روی کامپیوترهای ویندوزی خود می‌کنند.

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373