لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

اپل در تاریخ؛ اتحاد دوباره وزنیاک و استیو جابز

اپل در تاریخ؛ اتحاد دوباره وزنیاک و استیو جابز

21 سال پیش، در تاریخ 18 دی 1375 (7 ژانویه 1997) استیو وزنیاک با آمدن بر روی استیج در رویداد MacWorld Expo و قرار گرفتن در کنار بنیان‌گذار اپل استیو جابز، همکاری خود را با این کمپانی به‌ عنوان مشاور از سر گرفت.

خبر بازگشت وزنیاک به خانه کوپرتینویی‌اش در اواخر رویداد MacWorld مشخص شد. به لطف خرید کمپانی NeXT و رجعت دوباره استیو جابز به اپل، این نخستین بار بود که Jobs و Woz بعد از سال 1361 (1983) در کنار هم قرار می‌گرفتند. این اتفاق می‌توانست روشی عالی برای نشان دادن سالگرد 20 سالگی شرکت اپل باشد، اما حیف که چندان دوام نیاورد.

تشکیل دوباره گروه قدیمی

همان‌طور که پیش از این به آن اشاره کردیم، علاقه‌مندی وزنیاک به اپل، عمدتاً مربوط به دوران کامپیوتر Apple II بود، زمانی که هنوز این برند به یک ابر کمپانی تبدیل نشده بود. در حالی که Jobs از زمان عمومی شدن اپل در آذر ماه 1359 (دسامبر 1980) برای قدرتمند شدن هرچه بیشتر این شرکت همواره تلاش می‌کرد، استیو وزنیاک 116 میلیون دلار درآمد در IPO کسب نمود و دنباله‌رو راه‌های جدید خود شد.

فعالیت‌های او شامل خیلی چیزها نظیر پیگیری مدرک دانشگاهی کامپیوتر که هیچ‌وقت دریافت نکرد، بزرگ کردن فرزندان، ترویج چند جشنواره موسیقی عظیم و موارد بیشتر می‌شد.

در سال 1375 (1997)، خط تولید محبوب وزنیاک یعنی کامپیوتر Apple II، قریب به چهار سال بود که متوقف شده بود و Macintosh زمان زیادی بود که جای آن‌ را گرفته بود. کمپانی Apple در شرایط خوبی به سر نمی‌برد، اما همکاری دوباره و اتحاد دو بنیان‌گذار، به طرفداران وفادار اپل امید و نوید روز‌های بهتری را برای این شرکت می‌داد.

در آن زمان، جابز نیز خود اخیراً با خرید و تصاحب شرکت NeXT، دوباره به اپل ملحق شده بود و قصد داشت که سیستم‌عامل جدیدی را به Apple بیاورد.

همانند Woz، قرار بود استیو جابز چیزی جز یک مشاور غیررسمی برای مدیر‌عامل اجرایی وقت Gil Amelio، نباشد. اگرچه اوضاع همین طور باقی نماند و او مسیر بازی را به سمت جایگزین کردن Amelio و جایگاهی با ارزش‌تر تغییر داد.

قبل از حضور مؤسس سابق شرکت بر روی صحنه، Gil Amelio که هیچ‌وقت سخنران ماهری نبود، برای حدود 1 ساعت سخنرانی خالی از هیجان و بی‌هدفی را در پیش گرفت. اگرچه او نهایت تلاش خود را کرد تا همه چیز را جذاب جلوه دهد، جابز با اجتناب از همکاری کامل با اپل، اجازه این کار را به او نداد.

او خیلی بی‌ادبانه، لحظه‌ای که برایش برنامه‌ریزی کرده بودم را خراب کرد.

به نقل از Gil Amelio

یک بازگشت کوتاه مدت

اگرچه Woz سرشار از ایده‌هایی بود که می‌توانست جان دوباره‌ای به اپل بدهد (مثل گسترش تمرکز بر بازار آموزشی و تولید دستگاه‌هایی با کاربری آسان)، همان‌طور که به نظر می‌رسید بازگشت وزنیاک به شرکت اپل چندان دوامی نداشت. جابز نیز همچنین، بازگشت همکار سابقش را تنها یک حرکت نمایشی قلمداد می‌کرد.

زمانی که Amelio کار خود را در تیر ماه (جولای) از دست داد، جابز از مدیر ارشد مالی شرکت Fred Anderson خواست تا با Wozniak تماس بگیرد و به او بگوید که دیگر به او برای مشاوره نیازی ندارند.

در حالی که این حرکت کمی بی‌رحمانه به نظر می‌رسید، بهترین کار ممکن بود. نه تنها استیو جابز خود به تنهایی با ایده‌هایش توانایی زیادی در متحول کردن شرکت اپل داشت، بلکه در بسیاری از رویکرد‌ها، وزنیاک با او موافق نبود. پیگیر همین مسئله، Woz در بیوگرافی خودش درباره کامپیوتر iMac G3 ( محصولی که به کمپانی اپل کمک کرد تا دوباره در مسیر موفقیت قرار بگیرد) این طور نوشت:

صادقانه بگم، من هرگز طرفدار ایده ساخت کامپیوتر iMac نبودم. در مورد طراحی یکپارچه‌اش تردید داشتم. رنگ‌آمیزی محصول برایم مهم و جذاب نبود و هیچ وقت فکر نمی‌کردم که به این اندازه نتیجه کار خوب شود. در آخر معلوم شد که من مشتری مناسبی برای این محصول نبودم و نگاه درستی به آن نداشتم.

اما بازهم با تمام این اوصاف، بازگشت هر دو استیو به شرکت اپل و همکاری دوباره این دو با یکدیگر برای اعتلای این شرکت، لحظه‌ای استثنایی و غرور‌آفرین را هر چند کوتاه در MacWorld Expo رقم زد.

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420