لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

خداحافظی با انیمیشن‌های GIF با ویژگی جدید سافاری

خداحافظی با انیمیشن‌های GIF با ویژگی جدید سافاری

اکثر مردم نمی‌دانند که اجرای انیمیشن‌های کوتاهی که با فرمت GIF، درون وب‌سایت‌های محبوب‌شان قرار گرفته است حجم زیادی از توان کامپیوتر، باتری، سایز فایل و حتی پهنای باند را طلب می‌کند.

تاثیر گیف‌های انیمیشنی درعملکرد وب وحشتناک است: آنها به‌طور معمول 12 برابر بزرگتر از ویدیو‌های H.264 هستند و دو برابر انرژی بیشتری برای لود شدن و نمایش در یک مرورگر مصرف می‌کنند و بخاطر بهره‌گیری از پالت رنگی 256 تایی، طیف رنگی محدودی داشته و در کل خیلی خوب به‌نظر نمی‌رسند.

این موضوع بدین خاطر است که GIF (فرمت تبادل گرافیکی) اگر چه با روشی محدود قابل استفاده می‌باشد، اما به عنوان یک پلت‌فرم برای انیمیشن در نظر گرفته نشده است.

خوشبختانه به نظر می‌رسد که اپل قرار است با ارائه ویژگی جدیدی در مرورگر Safari به دوران استفاده از GIF‌ها به عنوان قالب پیش‌فرض وب‌سایت برای‌ ویدیو‌های میکروفرم، صورتک‌ها و انیمیشن‌های بامزه پایان دهد.

قرار است این موضوع با Safari Technology Preview، یک نسخه مخصوص از مرورگر سافاری برای دولوپر‌ها جهت آزمایش تکنولوژی‌های تحت وب در macOS و iOS که اکنون در مرحله تست قرار دارد، محقق شود. در آخرین بروز‌رسانی، دولوپر‌ها مجاز به قرار دادن فرمت‌های ویدیویی واقعی همچون MP4 در محیط HTML با تگ img شده‌اند.

Colin Bendell یکی از دولوپر‌های معروف، در اکانت توییتر خود درباره مزیت کلی قابلیت جدید Safari Technology Preview در مک این‌طور عنوان کرده است: جاسازی یک فایل ویدیویی با پسوند.MP4 در قالب تگ img موجب می شود تا عملیات رندر کردن با ضریب باورنکردنی 20 برابر سریعتر انجام گیرد و از طرف دیگر در کنار حجم کمتر فایل (حدودا یک چهارم) نسبت به فرمت GIF، فرایند رمزگذاری و رمزگشایی نیز تا 7 برابر سریعتر شده است.

یکی دیگر از دولوپر‌ها تجربه خود را اینطور بیان کرده است:

یک منبع از Colin، که چندین انیمیشن GIF در آن قرار گرفته شده بود، بر روی مرورگر کروم، 46 مگابایت فضا را اشغال کرد. اما همان صفحه اینترنتی در حالت Safari Technology Preview که در آن GIF‌ها به فرمت MP4 تبدیل شده و با تگ img قرار داده شده بود، فقط 2 مگابایت از فضا را به خود اختصاص داده است.

Colin در یک جمع‌بندی اینطور عنوان کرد که: اکنون با این ویژگی جدید، میکرو‌ویدیو‌های ما همچون MP4‌ها، می ‌توانند کوچک و مفید واقع شوند و مانند همتای قدیمی‌شان، به راحتی بارگذاری شده، به صورت خودکار پخش گردیده و به اشتراک گذاشته شوند.

از دیگر مزیت‌های این رویکرد می‌توان به توانایی ذخیره آسان فایل، اشتراک‌گذاری انیمیشن‌ها، صرفه‌جویی در فضای ذخیره سازی با ایجاد انیمیشن‌های 4K و استفاده از HEIC (کدک H.265) و موارد بیشتر اشاره کرد.

جدول زیر نشان‌دهنده مقدار سایز بر مبنای بایتی است که Colin موفق شده تنها با transcode کردن 100 فایل انیمیشنی از وب‌سایت giphy.com و تبدیل کردن آنها به فرمت‌های ویدیویی H.264، H265، VP8 و WebP، به این مقادیر برسد.

این سری آزمایشات تاکنون خالی از اشتباه نبوده است و بسته‌بندی انیمیشن‌های MP4 در تگ‌های img مشکلات متعدد و پیچیده‌ای را به وجود آورده که تنها با کار زیاد دولوپر‌ها در آن قسمت، قابل حل بوده‌ است و می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک، این ویژگی مرورگر سافاری به صورت استانداردی پیش‌فرض و همگانی در دسترس عموم قرار گیرد.

در صورت تمایل می توانید با دانلود نسخه Technology Preview سافاری از لینک زیر، این قابلیت را به صورت آزمایشی بر روی مرورگر اشاره شده تجربه کنید.


​دانلود Safari Technology Preview

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420