لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

به مک خود سرعت ببخشید

به مک خود سرعت ببخشید

خانواده‌ی کامپیوترهای مک اپل به همراه سیستم‌عامل اختصاصی خود Mac OS X همواره به پایداری و سرعت بالا مشهور بوده‌اند. اما گاهی اوقات مک‌ها هم ممکن است پس از مدتی استفاده، کند شوند. اگر فکر می‌کنید مک شما به اندازه روزهای اول خود سریع نیست در ادامه مطلب با ما همراه باشید

قبل از هر چیز از نرم‌افزارهایی که وعده‌ی بالا بردن سرعت و بهینه کردن مک را می‌دهند دوری کنید. نرم‌افزارهای پاکسازی مانند نسخه‌ی مک نرم‌افزار CCleaner می‌توانند با حذف فایل‌های موقت (temporary) مقداری فضای خالی برایتان ایجاد کنند، اما کمکی به اجرای سریعتر سیستم‌عامل نخواهند کرد.

۱. اپلیکیشن‌های خوره‌ی منابع سیستمی را پیدا کنید

به مک خود سرعت ببخشید

با استفاده از Activity Monitor (برنامه‌ای شبیه تسک منیجر ویندوز) برنامه‌های در حال اجرا را تحت نظر گرفته و آن‌هایی که منابع سیستمی زیادی مصرف می‌کنند را پیدا کنید. برای اجرای اسپاتلایت سرچ از کلید‌های ترکیبی Command+Space استفاده کرده و در آن عبارت Activity Monitor را تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

بر روی”CPU٪” کلیک کرده تا برنامه‌ها بر اساس میزان استفاده از CPU مرتب شوند. بعضی مواقع ممکن است تنها یک اپلیکیشن در حال استفاده از ۹۹٪ توان CPU باشد و شما بخواهید به آن خاتمه بدهید. برای بستن اجباری یک پروسه با کلیک بر روی آن، برنامه‌ی موردنظر را انتخاب کرده و سپس با فشردن دکمه X بر روی تولبار به آن خاتمه بدهید. مطمئن باشید پروسه‌ای که مشغول انجام کار مهمی است را نمی‌بندید. همیشه ابتدا سعی کنید یک اپلیکیشن پرمصرف را از روش معمولی ببندید.

اگر این روش جواب نداد، بر روی منوی View کلیک کرده و “All Processes” را انتخاب کنید تا تمامی پروسه‌های در حال اجرا بر روی مک تان را ببینید. همچنین می‌توانید با کلیک بر روی قسمت Memory برنامه‌ها را بر اساس میزان استفاده از حافظه مرتب کنید. پروسه‌هایی که میزان مصرف رم بالایی دارند هم می‌توانند موجب کند شدن سرعت مک شوند. بخش “Disk” را هم امتحان کنید. پروسه‌هایی که استفاده‌ی سنگینی از دیسک دارند هم ممکن است موجب کندی سیستم‌عامل شما شوند.

۲. برنامه‌ها را ببندید

به مک خود سرعت ببخشید

Mac OS X برنامه‌ها را درحال اجرا در داک نگه می‌دارد. حتی کلیک بر روی دکمه‌ی قرمز رنگ X در پنجره‌ی برنامه هم موجب بسته شدن آن‌ها نخواهد شد و برنامه در حال اجرا در پس‌زمینه باقی خواهد ماند. در اکثر مواقع این مشکل بزرگی نیست. گرچه اگر به نظر می‌رسد که مک شما کند شده است، ممکن است بخواهید بعضی از این برنامه‌ها را ببندید. به دنبال اپلیکیشن‌هایی که با یک نقطه در کنار آیکن‌شان در داک مشخص هستند بگردید. بر روی آیکون آن‌ها راست کلیک کرده و “Quit” را انتخاب کنید.

۳. استارتاپ سیستم را از برنامه‌های غیر ضروری خلوت کنید

به مک خود سرعت ببخشید

اگر مک شما بلافاصله بعد از لاگین هم کند است، ممکن است برنامه‌های زیادی در استاراپ سیستم باشند. برای مدیریت برنامه‌های استارتاپ بر روی آیکون منوی Apple کلیک کرده و “System Preferences” را انتخاب کنید. سپس بر روی آیکون “Users & groups” کلیک کرده و پس از انتخاب حساب کاربری خود بر روی “Login Items” کلیک کنید. تیک جلوی هر اپلیکیشینی که نیازی به اجرای آن هنگام لاگین کردن نیست را بردارید.

اگر بعدها نیاز به اجرای اپلیکیشنی هنگام لاگین کردن به مک پیدا کردید، به راحتی با کشیدن و انداختن آن اپلیکیشن به همین لیست، یا با کلیک بر روی دکمه “+” در انتهای لیست می‌توانید آن را به استارتاپ سیستم اضافه کنید.

۴. شفافیت و انیمیشن‌ها را کاهش دهید

4 reducing transparency

شفافیت و انیمیشن‌ها، بار اضافی را به سخت‌افزار گرافیکی مک‌های قدیمی‌تر تحمیل می‌کنند. کاهش این قابلیت‌ها به افزایش سرعت سیستم‌عامل کمک خواهد کرد و ارزش امتحان کردن را دارد.

برای انجام این کار پنجره‌ی System Preferences را باز کنید. بر روی آیکون “Accessibility” کلیک کنید. سپس گزینه‌ی “Reduce transparency” را فعال کرده تا شفافیت کاهش پیدا کند. بر روی OS X Yosemite این گزینه می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر سرعت برخی مک‌های قدیمی شود.

همچنین می‌توانید با کلیک بر روی آیکون تنظیمات “Dock” و انتخاب “Scale effect” به جای “Genie effect” سرعت کوچک کردن پنجره‌ها را اندکی افزایش دهید.

۵. مرورگر اینترنت خود را سبک کنید

5 browser

ممکن است مرورگر اینترنت شما همان اپلیکیشنی باشد که تمام مشکلات را به وجود آورده است. نکات و ترفند‌های کلی در این رابطه بر روی مک‌ها هم صادق هستند؛ مخصوصاً با توجه به عملکرد نسبتاً بد گوگل کروم بر روی Mac OS X.

سعی کنید تعداد افزونه‌های مرورگر خود را به حداقل برسانید و تب‌های کمتری را هم‌زمان در حال اجرا داشته باشید تا منابع سیستمی کمتری را به مصرف برسانید.

همچنین می‌توانید از مرورگر Safari که به همراه Mac OS X عرضه می‌شود استفاده کنید که به نظر می‌رسد از کروم عملکرد بهتری داشته باشد (به ویژه هنگامی که صحبت از عمر باطری در میان باشد). اگر می‌توانید با Safari کنار بیایید و وابستگی به قابلیت یا افزونه خاصی از کروم ندارید، حتماً آن را امتحان کنید.

۶. FileVault Disk Encryption را غیر فعال کنید

به مک خود سرعت ببخشید

رمزگزاری دیسک به روش FileVault به صورت پیش‌فرض بر روی Mac OS X Yosemite فعال است. این قابلیت کمک می‌کند تا فایل‌های شما در مک از امنیت بیشتری برخوردار باشند و حتی در صورت سرقت هم جلوی دسترسی افراد به آن‌ها گرفته شود. این قابلیت همچنین جلوی تغییر پسورد بر روی مک و Sign in بدون اجازه را می‌گیرد.

بر روی برخی مک‌ها فعال بودن این قابلیت ممکن است موجب بوت یا Sign in بسیار کند شود. اگر مشکل شما هم این است، می‌توانید با رفتن به System Preferences و کلیک بر روی آیکون “Security & Privacy” و سپس کلیک بر روی عنوان “FileVault” ویژگی FileVault disk encryption را خاموش کنید. توصیه می‌کنیم این ویژگی را فعال نگه دارید، مگر اینکه زمان بوت یا Sign in شما بسیار طولانی باشد.

۷. Finder را سریع‌تر کنید

به مک خود سرعت ببخشید

وقتی پنجره‌ی فایندر را باز می‌کنید تا فایل‌های خود را ببینید، به صورت پیش‌فرض حالت نمایش “All My Files” باز می‌شود. اگر تعداد فایل‌های زیادی بر روی مک خود دارید، این حالت نمایش ممکن است مدت زمان بارگزاری زیادی داشته باشد و هر بار که پنجره‌ی جدید فایندر را باز می‌کنید مجبور باشید مدت زمان زیادی منتظر بمانید.

می‌توانید با کلیک بر روی منوی فایندر و انتخاب “Preferences” و انتخاب فولدر مورد نظرتان در قسمت “New Finder Windows Show” سرعت اجرای فایندر را بالا ببرید. برای مثال می‌توانید فولدر Downloads را انتخاب کنید تا دیگر با حالت نمایش All My Files در هر بار بازکردن فایندر مواجه نشوید.

۸. فضای دیسک را آزاد کنید

به مک خود سرعت ببخشید

مانند همه‌ی کامپیوترها، اگر فضای خالی اندکی بر روی دیسک خود دارید، خالی کردن مقداری فضا موجب سریع‌تر شدن سیستم‌عامل می‌شود. برای بررسی این مورد، بر روی منوی Apple کلیک کنید، گزینه‌ی “About This Mac” را انتخاب کرده و در قسمت “Storage” وضعیت فضای خالی دیسک خود را مشاهده کنید. اگر فضای خالی به اندازه کافی وجود نداشت، احتیاج به خالی کردن مقداری فضا خواهید داشت.

۹. با ریست کردن SMC انواع مشکلات را برطرف کنید

به مک خود سرعت ببخشید

با استفاده از این ترفند مفید طیف گسترده‌ای از مشکلات سیستمی مک برطرف خواهند شد. ریست کردن System Management Controller یا به اختصار SMC همه نوع مشکل از عملکرد کند گرفته تا مشکلات بالا آمدن سیستم و حتی مشکلات سخت افزاری Wi-Fi را هم مرتفع می‌کند. این کار هیچ‌گونه اطلاعاتی را پاک نخواهد کرد؛ بلکه بیشتر شبیه به راه‌اندازی مجدد سیستم در سطحی پایین‌تر است.

۱۰. نصب مجدد Mac OS X

به مک خود سرعت ببخشید

وقتی هیچکدام از روش‌ها جواب نداد، نصب مجدد سیستم‌عامل را امتحان کنید. این یک ترفند خوب برای هر دستگاهی است؛ حتی اگر مشکلی بر روی آیفون یا آیپد خود دارید هم می‌توانید از این روش استفاده کنید.

با فرض اینکه نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعات مهم خود دارید، می‌توانید Mac OS X را مجدداً بر روی مک خود نصب کنید. این کار بسیار از نصب مجدد ویندوز آسان‌تر است. تنها کافیست به recovery mode بوت کنید، فرآیند نصب را شروع کرده و مک شما همه‌ی چیزهای مورد نیاز را از اپل دانلود می‌کند. اما حتماً قبل از شروع فرآیند از اطلاعات مهم خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

در نهایت اگر مک شما از هارد دیسک درایو مکانیکی استفاده می‌کند، ارتقاء به SSD یک روش تضمینی برای افزایش سرعت در هر کامپیوتری است.

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت