لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی چیست و موافقت با آن به چه معنا است؟

طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی چیست و موافقت با آن به چه معنا است؟

یکی از خبرسازترین رخدادهای امروز، ۶ مرداد ۱۴۰۰ موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی بود. این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در حال بررسی است. حال سوال این است که این طرح چیست و موافقت با آن به چه معنا است.

خبرگزاری مهر ظهر امروز گزارش داد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند. این خبر هرچند به معنای موافقت و اجرایی شدن کامل این طرح نیست، اما واکنش‌های زیادی در میان کاربران داشت.

متن خبر خبرگزاری مهر به این شرح است:

موافقت مجلس با بررسی طرح فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز (چهارشنبه ۶ مرداد) مجلس شورای اسلامی، تقاضای تعدادی از نمایندگان مبنی بر بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

پس از اظهارات جدی مخالفان و موافقان این طرح، نمایندگان با ۱۲۱ رأی موافق از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در مجلس با بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بعد از تائید شورای نگهبان، به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

خبرگزاری مهر

طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی چیست؟

در نگاه اول از این موضوع می‌توان چنین برداشت کرد که در صورت تصویب این طرح، کاربران برای استفاده از سرویس‌های خارجی نظیر واتساپ یا اینستاگرام باید ابتدا منتظر اخذ مجوز شرکت توسعه‌دهنده خارجی از مقام‌های داخلی باقی بمانند و در صورت عدم توافق، سرویس مربوطه امکان دسترسی و ارائه خدمات به ایرانیان را نخواهد داشت:  

براساس گزارش خبرگزاری شهرآرا یکی از ماده‌هایی که نگرانی عمومی را به همراه داشت، ماده۱۱ این طرح بود که تقریبا بدون هیچ تغییری در محتوا، شماره آن به ۱۲ تغییر یافته است. این ماده تصریح می‌کند که عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی منوط به رعایت قوانین کشور، ثبت در درگاه خدمات پایه کاربردی و اخذ مجوز فعالیت خدمات اثرگذار پایه کاربردی داخلی و خارجی است. اما تبصره یک آن همچنان به قوت خود باقی است که عنوان می‌کند «عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی خارجی اثرگذار مستلزم معرفی نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون است».

موافقت با طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی به چه معنا است؟

خبر اخیر منتشر شده، نشان دهنده آن است که مجلس از اختیار خود برای ارائه امکان بررسی این طرح‌ به کمیسیون تخصصی استفاده کرده و دیگر آن را به صحن علنی مجلس نمی‌آورد:

مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می‌تواند اختیار بررسی برخی طرح‌ها را به کمیسیون‌های تخصصی بسپارد و در صورت تصویب اعضای کمیسیون مذکور و صلاح‌دید مجلس، طرح به‌مدت چندین سال به‌صورت آزمایشی اجرا و مشکلات آن اصلاح شود.

نگرانی‌ها و مخالفت‌ها

انتشار اخبار مربوط به تصمیم مجلس برای وضع کردن این قوانین جدید، مخالفت‌های شدید در سطح جامعه و کارشناسان را به همراه شود. با این حال مجلس امروز رای به ادامه بررسی طرح صیانت در کمیسیون تخصصی با رعایت اصل ۸۵ قانون اساسی داد. مجلس قادر است اختیار وضع برخی از قوانین را به کمیسیون‌های داخلی خودش بدهد. در صورت تایید، این طرح به‌طور آزمایشی اجرا شده و وضع شدن دائمی آن توسط خود مجلس انجام خواهد شد.  

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373