لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

چرا اپل و سامسونگ در ایران از اینترنت نسل پنجم پشتیبانی نمی‌کنند؟

چرا اپل و سامسونگ در ایران از اینترنت نسل پنجم پشتیبانی نمی‌کنند؟

تست سرعت شبکه 5G در شهرهای بزرگ ایران و از جمله تهران در چندین فاز مختلف در حال انجام است و موج تبلیغاتی زیادی از طرف دو اپراتور ایرانسل و همراه اول در مورد آن به راه افتاده است. در این میان، گزارش‌های وب سایت ترنجی حاکی از آن است که احتمالاً گوشی‌های اپل و سامسونگ در ایران فاقد امکان پشتیبانی از شبکه 5G هستند.

وب سایت ترنجی گزارشی از تست‌های انجام شده توسط یکی از نویسندگان خود را منتشر کرده و طی آن از تجربه استفاده او از 5G در شهر مشهد را بررسی کرده است.

در این گزارش آمده است که شبکه 5G همراه اول و ایرانسل در گوشی‌های سامسونگ و همراه اول قابل دسترس نیست و این موضوع نیز توسط برخی از کاربران اِن آی سی نیز تائید شده است. در ادامه این مطلب تأکید شده که استفاده از شبکه 5G لزوماً نیازی به تعویض سیم کارت USIM ندارد و صرفاً با استفاده از یک موبایل پشتیبانی کننده از این شبکه می‌توان 5G را تجربه کرد.

در بررسی‌های ترنجی دو گوشی گلکسی سامسونگ، یکی از پرچم‌داران برند هواوی و یک گوشی شیائومی با پشتیبانی 5G مورد بررسی قرار داده است. در این تست مشخص شده که گوشی‌های اپل و سامسونگ باوجود پشتیبانی از 5G امکان اتصال به این شبکه در ایران را ندارند. در پایان این مطلب نیز مشخص شده که علت این موضوع محدودیت‌های ایجاد شده روی دستگاه‌های اپل و سامسونگ برای اتصال به شبکه 432 است که احتمالاً در آینده طی همکاری با برند سازنده و اپراتورها این مشکلات برطرف خواهند شد.

متن گزارش ترنجی به این شرح است: 

مشکل وصل نشدن 5G گوشی سامسونگ و اپل روی همراه اول و ایرانسل

اوایل این هفته وقتی تست سرعت شبکه 5G همراه اول در مشهد را برای شما منتشر کردم، حس عجیبی بود. در حالی که مراسم در سالن مخصوص در حال برگزاری بود ما روی سقف و کنار دکل در حال ثبت تست‌های مختلف با دستگاه‌هایی از برندهای متفاوت و تراشه‌هایی از سازنده‌های غیر یکسان بودیم. آن جا با مشکل متصل نشدن موبایل‌های 5G سامسونگ به شبکه 5G همراه اول مواجه بودیم. پس از کمی بررسی و صحبت با تکنسین‌های مربوطه، به مشکل وصل نشدن 5G گوشی سامسونگ و اپل روی همراه اول و ایرانسل پی بردیم. این مشکل در روزهای اخیر توسط کاربران ترنجی نیز به ما گوش زد شد و بر آن شدیم که سریع‌تر مطلب مربوطه را منتشر کنیم.

مشکل وصل نشدن 5G گوشی سامسونگ و اپل روی همراه اول و ایرانسل

پیش از هر چیزی باید توجه شما را به نکات زیر جلب کنم:

۱- شبکه 5G همراه اول و ایرانسل در برخی شهرها و آن‌ها به صورت بسیار محدود و فقط در چند نقطه در دسترس است.

۲- استفاده از شبکه 5G نیازمند به تعویض سیم کارت USIM نیست. یعنی اگر USIM دارید یا به عبارت ساده‌تر، با این سیم کارت به 4G متصل شده‌اید، با همان می‌توانید به 5G هم متصل شوید.

۳- موبایل شما به صورت سخت افزاری باید از 5G پشتیبانی کند. یعنی مودم 5G داشته باشد.

در تستی که ما از شبکه 5G همراه اول در مشهد انجام دادیم، دستگاه‌های زیر را با مشخصات مذکور همراه داشتیم:

۱- سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا 5G – مدل تراشه : اگزینوس ۹۹۰ ساخت سامسونگ

۲- سامسونگ گلکسی A42 5G – مدل تراشه: اسنپدراگون ۷۵۰ ساخت کوالکام

۳- هواوی میت ۴۰ پرو – مدل تراشه کایرین ۹۰۰۰ ساخت های-سیلیکون هواوی

۴- شیائومی می ۱۰ لایت – مدل تراشه اسنپدراگون ۷۶۵ ساخت کوالکام

در این ترکیب ۲ پرچم‌دار و ۲ میان رده از مجموع ۳ برند در اختیار ما بود. همچنین تراشه‌ها از ۳ برند در این دستگاه‌ها به کار گرفته شده است. این به ما کمک می‌کرد تا بتوانیم بهترین خروجی را از تست‌ها بگیریم. متأسفانه آیفون ۱۲ در لیست ما غایب بود که بعداً یکی از کاربران ترنجی به ما درباره تجربه خود با 5G ایرانسل و آیفون ۱۲ اطلاعات خوبی داد.

از لیست بالا، دستگاه‌های پرچم‌دار و میان رده سامسونگ که تراشه‌های مختلفی هم داشتند به شبکه 5G همراه اول متصل نشدند. در مقابل نمونه‌های هواوی و شیائومی بدون مشکل به این شبکه وصل شدند. این را تصاویر بالا می‌توانید ببینید.

همچنین یکی از کاربران ترنجی تجربه خود از اتصال به 5G با گوشی وان پلاس ۸ پرو را با ما به اشتراک گذاشت و متأسفانه ایشان هم نتوانسته است متصل شود.

اما مشکل چه بود؟

بسیار خوب، به علم به این موارد، اجازه بدهید به پاسخ خیلی ساده و صریح علت عدم اتصال گوشی‌های 5G سامسونگ و اپل به شبکه 5G همراه اول و ایرانسل چیست.

به گفته تکنسین‌های همراه اول، علت عدم اتصال 5G روی گوشی‌های سامسونگ مبنی محدودیت ایجاد شده از روی دستگاه‌های این برند برای اتصال به شبکه ۴۳۲ است (اینکه شبکه بود یا موضوع دیگر را دقیق به خاطر ندارم). طبق ادعای یکی از کاربران ترنجی در تجربه آیفون ۱۲ و شبکه 5G ایرانسل، ایشان نیز موفق به اتصال نشده‌اند.

اما این مشکل چطور برطرف می‌شود؟

با همکاری برند سازنده و اپراتورهای همراه ایرانی این مشکل برطرف خواهد شد. در حقیقت یک موضوع کوچک است که نیاز به همکاری رسمی دارد. حال اینکه آیا این اتفاق رخ بدهد یا نه یا اینکه چه زمانی رخ می‌دهد، هنوز مشخص نیست.

شما موبایل 5G دارید؟ شبکه 5G همراه اول یا ایرانسل را در ایران تست کردید؟

ترنجی

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373