لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

معرفی دو فناوری 5G | sub-6GHz و mmWave چه تفاوتی با هم دارند؟ :: قسمت اول

معرفی دو فناوری 5G | sub-6GHz و mmWave چه تفاوتی با هم دارند؟ :: قسمت اول

فناوری شبکه همراه 5G که قرار است با سرعت انتقال داده بالا در دسترس عموم قرار گیر با دو فناوری mmWave و sub-6GHz توسعه داده شده است؛ ولی هر کدام از این دو فناوری تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند.

در همه مدل‌های آیفون ۱۲ قرار است از مودم کوالکام با پشتیبانی از فناوری 5G استفاده شود، حال نکته مهم برای کاربران این گوشی محبوب این است که دو فناوری پشتیبانی کننده از 5G عملکرد برابری ندارند. mmWave یا فناوری موج میلی‌متری که به انتقال 5G کمک می‌کند، دارای سرعت انتقال داده بسیار بالا یا بسیار پایین است. این در حالی است که فناوری sub-6GHz 5G دامنه فرکانس گسترده‌تری دارد.
شایعات زیادی وجود دارد که تائید می‌کنند آیفون ۱۲ می‌تواند از شبکه 5G پشتیبانی کند. با این حال به نظر می‌آید سریع‌ترین فناوری 5G ممکن است فقط به بالاترین مدل آیفون ۱۲ پرو یا آیفون مدل ۷/۶ اینچی محدود باشد. این محدودیت به مشکلات و محدودیت‌های دو فناوری mmWave و sub-6GHz مربوط خواهد بود.

نسل پنجم ارتباطات سیار یا نسل پنجم شبکه تلفن همراه که به اختصار 5G نیز به آن گفته می‌شود قرار است جانشین نسل چهارم یا همان LTE یا 4G شود که از سال 2010 در اختیار عموم قرار گرفته بود. در حال حاضر دو نوع شبکه 5G موجود است. mmWave سریع‌ترین فناوری 5G است که سرعت بالای آن باعث سروصدای زیادی میان کاربران و شرکت‌های فناوری شده است. فناوری بعدی sub-6GHz است که در حال حاضر در برخی از نقاط دنیا نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

امواج mmWave مربوط به باندهای رادیویی با فرکانس بسیار بالا است که دامنه آن از 24 گیگاهرتز تا 40 هرتز قرار دارد. از طرف دیگر فناوری sub-6GHz به باندهای با فرکانس متوسط یا پایین‌تر اشاره دارد که زیر 6 گیگاهرتز هستند. نکته حائز اهمیت در شبکه mmWave 5G این است که باوجود سرعت بسیار بالا دامنه و برد پایین‌تری دارد و ممکن است درب منزل، پنجره‌ها، درخت یا دیوار روی برد و دامنه آن ایجاد محدودتر کنند. به همین خاطر برای رفع این مشکل در شبکه همراه 5G به تعداد زیادی دکل برای پوشش‌دهی هر منطقه نیاز هست که این مسئله بسیار هزینه‌بر است.

خصیصه‌های mmWave باعث می‌شود تا این فناوری برای مناطق شهری و پر جمعیت یا فرودگاه‌ها و کنسرت‌ها مناسب باشد و از طرف دیگر در روستاها و حومه شهرها به دلیل دامنه کم کاربردی نداشته باشد. در حالی که فناوری sub-6GHz به دلیل دامنه و برد وسیع و نفوذ بهتر در موانع فیزیکی، برای مواردی چون حمل و نقل و مکانی‌هایی که نیاز به ‌سرعت بالا نباشد، مناسب خواهد بود. به‌طور کل mmwave سرعت بالا و دسترسی بسیار محدودی دارد.

برای مطالعه ادامه این مطلب به صفحه معرفی دو فناوری 5G | sub-6GHz و mmWave چه تفاوتی با هم دارند؟ :: قسمت دوم مراجعه کنید. 

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373