لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

مسدود شدن 30 هزار تلفن همراه توسط سامانه همتا و بلاتکلیفی فروشندگان برای فروش گوشی‌های رجیستر شده

مسدود شدن 30 هزار تلفن همراه توسط سامانه همتا و بلاتکلیفی فروشندگان برای فروش گوشی‌های رجیستر شده

 اتفاقات اخیر در زمینه مسدود شدن بیش از 30 هزار تلفن همراه در شبکه ایران باعث ایجاد سردرگمی برای بسیاری از فروشندگان و خریداران این تلفن‌های همراه در ایران شده است.

اقدام سامانه همتا در زمینه مسدود کردن بیش از ۳۰ هزار تلفن همراه رجیستر شده همچنین واکنش‌های زیادی را در پی داشت و شنیده‌ها حاکی از آن است که با اعتراض و نارضایتی بسیاری از فروشندگان و خریداران همراه شده است

شنیده‌ها حاکی از آن است که امروز بعضی از کسبه‌ی فعال در خرید و فروش موبایل در شهرهای بزرگ ایران در اعتراض به اتفاقات اخیر رخ داده در طرح رجیستری دست به تجمع و اعتصاب زده‌اند. این افراد معتقدند، طرح رجیستری باعث انحصار در خرید و فروش موبایل شده است.

سامانه‌ی همتا در آخرین اطلاعیه‌ی خود از مسدود شدن بیش از ۳۰ هزار تلفن همراه رجیستر شده‌ای خبر داده که به روش متخلفانه ثبت شده بودند. سامانه‌ی همتا در توضیح اقدام جدید خود گفته بود، این کار برای جلوگیری از امکان رجیستری گوشی‌های مسافری برای مصارف تجاری انجام شده است؛ اما فروشندگان موبایل معتقدند بعد از خریداری قانونی موبایل، آن‌ها را با کد ملی یا شماره تلفن خود فعال‌سازی می‌کنند تا روند انتقال مالکیت گوشی به مشتری راحت‌تر انجام شود؛ درحالی‌که ربات سامانه‌ی همتا صرفاً بر مبنای تعداد ثبت سریال در یک روز و انتقال مالکیت در همان روز، اقدام به مسدودسازی و سلب مالکیت گوشی‌های تلفن همراه کرده‌ است. این در حالی است که برخی فروشندگان می‌گویند، سامانه‌ی همتا رویه‌ی مسافری را برای تأمین نیاز بازار ارائه کرده و عده‌ای از مسافران با میل شخصی اطلاعات گذرنامه‌ی خود را برای ثبت گوشی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند و غیرقانونی بودن این موضوع از سوی همتا اعلام نشده است.

فروشندگان موبایل با استناد به قوانین گمرکی اعلام کرده‌اند که فعالیت سامانه همتا در زمینه مسدود سازی تلفن‌های همراه خارج از ضوابط از پیش تعیین شده بوده است:

مطابق جزء (7) بند (ر) تبصره 19 قوانین بودجه سال‌های 1381 و 1382 واردات کالا به صورت تجاری از طریق تسهیلات در نظر گرفته شد در مقررات برای کالاهای مورد مصرف شخصی، از قبلی همراه مسافر، گذر مرزی، ملوانی ممنوع شده است. نظر به اینکه کالاهای مزبور پس از ترخیص از گمرک فاقد وصف و عنوان کالای قاچاق هستند، در مالکیت مشروع اشخاص قرار دارد و سلب حق نقل و انتقال آن به اشخاص ثالث خلاف احکام صریح مقنن در باب اعتبار مالکیت مشروع اشخاص و اصل تسلیط است، بنابراین، اطلاق مفاد بند یک مصوبه شماره 2402 مورخ 25/04/1382 ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در قسمتی که مفهم ممنوعیت انتقال و فروش کالای مورد نظر قانون گذار پس از ترخیص از گمرک به اشخاص ثالث و بی‌اعتباری کارت سبز همراه مسافر برای انجام معامله کالای مذکور است، خلاف هدف و حکم مقنن و خارج از حدود اختیارات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشخیص داده می‌شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود.

 از طرفی سامانه همتا در بیانیه روز گذشته خود در شبکه‌های اجتماعی توضیحاتی در مورد غیرشرعی بودن سو استفاده از قوانین مسافری برای رجیستری تلفن‌های همراه به نقل از خبرگزاری مهر داده است. متن بیانیه سامانه همتا در شبکه‌های اجتماعی به شرح زیر است:

سوء ‌استفاده از تسهیلات مسافری برای ثبت گوشی‌های‌ قاچاق، غیرشرعی است:

خبرگزاری مهر ابعاد حقوقی و شرعی سوء استفاده از تسهیلات مسافری را بررسی کرد:

طبق ماده «۱۳۸» آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، شرط تحقق کالای همراه مسافر آن است که اولاً همراهِ مسافر وارد کشور شده باشد و ثانیاً به صورت غیرتجاری و برای مصرف شخصی مورد استفاده قرار گیرد.

طبق بند (چ) ماده «۲» قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز «واردات کالا به صورت تجاری با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده در قوانین و مقررات مربوط برای کالاهای مورد مصرف شخصی مانند تسهیلات همراه مسافر در صورت عدم اظهار کالا به عنوان تجاری، قاچاق محسوب می‌گردد»

9 تن از مراجع معظم تقلید، سوء استفاده از تسهیلات مسافری برای ثبت گوشی‌های قاچاق را غیرشرعی اعلام کردند.

کانال رسمی آموزش و اطلاع رسانی ثبت تلفن همراه (رجیستری)

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420