لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

مصاحبه با تیم کوک، مدیرعامل فعلی شرکت اپل

مصاحبه با تیم کوک، مدیرعامل فعلی شرکت اپل

 

مدتی است که اصرار بر این است که بگویند شرکت اپل بعد از فوت “استیو جابز” دچار بحران شده است و دیگر نمی‌تواند مانند گذشته مشتریانش را راضی نگه داشته یا افراد جدیدی را جذب خود کند اما اگر نگاهی به آمار و گزارش‌های سالیانه‌ای که منتشر می‌شود داشته باشیم، می‌بینیم که این شرکت با وجود این که پیشرفت چشم‌گیری نداشته است اما عقبگرد هم نداشته.

شاید وجود رقبای بسیار سرسختی مانند سامسونگ کار را برای این شرکت مشکل کرده باشد اما این که بخواهیم همه مسائل را به شکل دوران قبل از مرگ استیو جابز و بعد از رفتن او تقسیم‌بندی کنیم، کار بسیار اشتباهی خواهد بود. درست است که وجود یک مدیر خلاق و مبتکر می‌تواند یک شرکت را به اوج برساند اما وجود تیم متخصص و پر ایده هم نقش بسیار مهمی در این پیشرفت دارد که باید گفت اپل این تیم متخصص را چند سالی است که در اختیار دارد و موفقیت‌های پی‌درپی این شرکت هم مدیون همین تیم متخصص است.

در این چند سال فشار زیادی روی “تیم کوک” مدیرعامل فعلی اپل، بود. زیرا بعد از استیو جابز همه افراد کار او را زیر ذره بین قرار داده بودند تا با اولین خطا نحوه عملکردش را زیر سئوال برده و در همه حال او را با استیو جابز مقایسه کرده و دائما خطاهایش را به او گوشزد کنند. تمامی این موارد در حالی است که در زمان زنده بودن جابز هم بیشتر کارها را کوک به تنهایی انجام می‌داد ولی میزان اعتمادی که به او در طول این مدت شد بسیار کم‌تر از آن چیزی بود که انتظار آن می‌رفت.

تیم کوک به تازگی مصاحبه‌ای را در مورد نحوه اداره اپل و استراتژی های این شرکت انجام داده است. این مصاحبه در زمانی انجام شده است که آقای کوک در حال بازدید از کمپ دانشگاه دوک بود. او 25 سال قبل مدرک MBA خود را از همین دانشگاه گرفته است.

تا به حال تمامی مصاحبه‌هایی که با او شده توسط نشریات اقتصادی یا تحلیلگران “وال استریت” بوده است و در تمامی آن‌ها کوک ظاهری بسیار خشک داشته و در مقابل سئوالات گارد گرفته است. همیشه از او خواسته شده که خودش را با جابز مقایسه کند و او همیشه از این کار طفره رفته و در مقابل آن مقاومت کرده است اما این بار او بیش از حالت معمول به افشای اطلاعات پرداخته و به صورت تصادفی خودش را با جابز مقایسه کرده است.

1031119.jpg

مصاحبه تیم کوک، مدیرعامل فعلی شرکت اپل : 

در زمانی که برای انجام یک همکاری فکر کرده و تصمیم می‌گیرید، چه کیفیت‌هایی را در نظر می‌گیرید؟ چه ملاک‌هایی برای استخدام افراد دارید؟

به نظر من شما باید به دنبال افرادی باشید که اهل سیاست نباشند و در واقع افرادی می‌توانند در تیم مثمر ثمر بوده و کمک موثری باشند که بتوانند به تنهایی رسیدن به دستاوردهای جدید را جشن بگیرند. آن‌ها نباید به دلیل این که در معرض توجه بیشتر قرار بگیرند کاری را انجام دهند. انسان‌های زیرک و باهوش همیشه این گونه هستند و می‌دانند که اختلاف نظر داشتن‌ها چه ارزش زیادی دارد. من برای تیم خود به دنبال افرادی هستم که برای کارشان ارزش قائل باشند و حتی اگر در ساعات غیر کاری و دیر وقت ایده‌ای به ذهنشان رسید، با ما تماس گرفته و آن را بیان کنند.

 

به نظر شما حرکت تیمی بهتر است یا این که کسی که ایده می‌دهد خودش تمامی امور را در دست بگیرد؟

برای من مهم است که افراد به صورت تیمی فعالیت کنند. شما باید به کسانی اعتماد کنید که اعتقاد دارند همیشه کسی وجود دارد که به آن‌ها کمک کند تا ایده‌شان را یک پله جلوتر ببرند نه این که فقط به دنبال این باشند که خودشان را مطرح کرده و همه کار را خودشان انجام دهند.

 

پس اپل شرکتی است که فرد محور نیست؟

مسلما کسی نیست که بتواند به تنهایی کار مهم و تاثیرگذاری را انجام دهد. در دنیای اپل، همه مسائل به گونه متفاوتی تعریف می‌شود و دلیل خاص بودن ما همین است که روی سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرویس تمرکز می‌کنیم و در عین انجام یک کار تیمی به جلو حرکت می‌کنیم. ما در اپل احتیاج داریم که نیروهایمان به گونه‌ای با هم کار کنند که محصولاتی منحصر به فرد را تولید کنند.

 

شما در پاییز گذشته «اسکات فوراستال» را که به عنوان نمونه کوچکی از استیو جابز به حساب می‌آمد، اخراج کردید. چرا؟

شاید بتوان گفت که اخراج کسی که مسئول تاثیرگذارترین نرم‌افزار موبایل در کل دنیاست، ریسک بسیار بزرگی برای من بود اما فوراستال فردی بود که به خوبی با دیگر مدیران کار نمی‌کرد و من به دنبال یک همکاری صمیمانه می‌گردم.

 

در اپل نسبت به زمان حضور جابز چه مسائلی تغییر کرده است؟

به نظر من اپل در زمان مدیریت جابز بیشتر به شکل شرکتی دیده می‌شد که با یک نفر تعریف می‌شود و اگر آن یک نفر نباشد، همه به دردسر خواهند افتاد اما من به گونه‌ای رفتار کرده‌ام که این شرکت توسط افراد متعددی اداره می‌شود که در کنار هم و با هم کار می‌کنند.

 

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373