لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

آموزش کار با نرم افزار Disk Utility در مکینتاش

آموزش کار با نرم افزار Disk Utility در مکینتاش

یکی از کاربردی ترین نرم افزارهای پیشفرض در سیستم عامل مکینتاش ، نرم افزار Disk Utility می باشد و همان طور که از نام آن پیداست نرم افزاری برای مدیریت درایوها و اطلاعات داخل آن هاست که امکانات خاصی از جمله پارتیشن بندی ، پاکسازی درایوها ، بک آپ گیری از یک درایو و … را به شما می دهد.

 

هدف ما از این آموزش استفاده صحیح از این نرم افزار کاربردی و همچنین توضیح جزئیات ضروری برای حفظ بهتر اطلاعات و پیشگیری از اشتباهات احتمالی برای از دست رفتن آن ها می باشد.

برای باز کردن این نرم افزار می توانید وارد پوشه Application و سپس Utilities شوید و در آنجا Disk Utility را انتخاب کنید. بعد از اجرای برنامه پنجره ای برای شما نمایان می شود که در آن تمامی دیسک های Internal و External به همراه اطلاعات و مشخصات دقیقشان در آن وجود دارد. 

 

 با انتخاب هر یک از پارتیشن های مختلف که در سمت چپ پنجره وجود دارد می توانید اطلاعات دقیق تری مانند فرمت، تعداد پوشه ها و فایل ها، ظرفیت کلی و فضای پرشده و خالی درایو ها را در قسمت پایینی پنجره مشاهده کنید. 

 

 در پنجره دیسک یوتیلیتی تب های مختلفی وجود دارد که کارایی هر کدام از آن ها را برای شما توضیح می دهیم.

First Aid : شاید همان طور که از اسم این تب مشخص باشد ، کار آن مربوط به کمک های اولیه و رفع مشکلات هارد دیسک شما می باشد. در سیستم عامل مکینتاش برخی از کارها تغییراتی را در دسترسی های سیستم (Permissions) به پوشه ها و فایل ها به وجود می آورد که گاهی لازم است این تغییرات منفی را رفع کرد. شاید بتوان این قابلیت را با عمل Defragmentation که در ویندوز انجام می دهیم مقایسه کرد، اما باز هم با توجه به متفاوت بودن سیستم فایل ها در مکینتاش، این کار امری متفاوت به حساب می آید.

اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این دسترسی ها یا Permission ها چیستند و چه نیازی به تعمیر کردن آن ها می باشد. در پاسخ به این سوال می توان گفت که در سیستم عامل مکینتاش، برای دسترسی به هر فایل و پوشه‌ سیستمی، یک دسترسی مشخص و از پیش تعیین شده وجود دارد که بهترین بازدهی را برای سیستم عامل به ارمغان می آورد. پس از آپدیت های سیستم عامل ، نصب ، اجرا و پاک سازی نرم افزارها که توسط کاربران انجام می شود برخی از این دسترسی ها دچار تغییر می شوند. این مساله علاوه بر امکان ایجاد حفره های امنیتی، منجر به کاهش بازدهی سیستم عامل می شود.

اما برای انجام این کار می توانید بعد از انتخاب هارد دیسک مورد نظر روی تب First Aid کلیک کنید و گزینه Verify Disk Permissions را انتخاب کنید تا در صورت وجود مشکل در Permission های فایل های سیستمی، بتوان آن ها را رفع کرد.

 

 بعد از اینکه کار Verify کردن تمام شد ، در صورت وجود مشکل می توانید بر روی گزینه Repair Disk Permissions کلیک کنید تا Disk Utility ایرادات پیدا شده در پرمیشن های سیستم شما را بر طرف کند.

 

 در تب دوم که Erase می باشد شما می توانید پارتیشن مورد نظر خودتان را با انتخاب فرمت دلخواه پاک سازی کنید.

 

از تب Raid نیز می توانید به منظور گرفتن نسخه پشتیبان برای هارد دیسک ها استفاده کنید. برای این کار دو حالت وجود دارد. 

Mirrored Raid که کپی اطلاعات را در دو درایو به صورت همزمان فراهم می کند. این حالت یک بک آپ گیری خودکار و همزمان است که به شما اجازه می دهد در صورت از دست رفتن یکی از هارد ها، اطلاعات خود را از دست ندهید.اما Striped Raid اندکی متفاوت است. در این روش، اطلاعات به صورت یک به یک در روی سگمنت های هارد دیسک ذخیره می شوند. سرعت بازیابی اطلاعات از روی هاردهایی که به این روش Raid می شوند تاثیر زیادی در بازدهی کار دارد.

 

در قسمت Restore نیز می توانید اطلاعات یک درایو ، هارد ، دی وی دی یا فلش را روی یک هارد دیگر کپی کنید. برای انجام این کار کافیست مبدا و مقصد فایلی را که می خواهید Restore کنید به صورت Drag & Drop در مکان های خواسته شده مشخص کنید و روی گزینه Restore کلیک کنید.

 

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373