لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

مورد انتقاد قرار گرفتن اپل توسط طراحان

مورد انتقاد قرار گرفتن اپل توسط طراحان

 طراحان نسخه اولیه آیفون به تازگی مطلبی را در سایت Co.Design منتشر کرده اند و در آن به نقد و نکوهش جهت گیری های تازه اپل در طراحی محصولاتش پرداخته اند که به زعم آنها باعث شده سادگی و زیبایی این دستگاه ها به سهولت کاربری و قابل درک بودنشان ارجحیت پیدا کند.

 Bruce Tognazzini ملقب به بروس تاگ که شصت و ششمین کارمند اپل بود و نخستین دستورالعمل های اینترفیس های کابری محصولات این شرکت نیز زاییده ذهن اوست و همچنین دان نرمن معمار تجربه کاربری اپل بین سال های 1993 تا 1996 میلادی همان طراحانی هستند که از عملکرد شرک سابق خود گلایه دارند.

 این دو نفر در مطلب خود اینطور نوشته اند که اپل در حال خراب کردن طراحی محصولاتش است و این شرکت را به خاطر اصول طراحی اولیه ای که زمانی در ساخت محصولات ساده اش دنبال می کرد و حالا نادیده شان می گیرد مورد نقد و نکوهش قرار دادند.

 رویکرد جدید این کمپانی مستقر در کوپرتینو به شکل گیری فونت تازه ای به نام سانفرانسیکو منجر شده که به اعتقاد بسیاری از افراد از جلمه نرمن و تاگ بیش از اندازه کوچک است.

 حالا اگرچه محصولات [اپل] ساده تر از گذشته هستند اما این زیبایی قیمت گزافی داشته است. دیگر خبری از اصول بنیادین طراحی خوب محصولات این شرکت نیست و در مقابل، اپل در تلاش برای ساخت محصولات زیبایش دست به ایجاد فونت هایی زده که بسیار کوچک و نازک هستند. همین فونت های ریز در کنار کنتراست اندک پس زمینه باعث شده که خواندن آنها برای مردمی که قوه بینایی شان در سطح معمول است دشوار گردد. حالا با ژست هایی مبهم سر و کار داریم که به یاد آوردشان فراتر از توانمندی های توسعه دهندگان است با با امکاناتی روبرو هستیم که اغلب مردم حتی تشخیص شان هم نمی دهند.

 آنها همچنین اپل را به خاطر مواردی مانند در نظر نگرفتن دکمه های فراگیر Undo یا Back (که در اندروید وجود دارند) مورد نقد و نکوهش قرار دادند و از وجود منوهای مخفی متعدد مبتنی بر ژست گلایه داشتند و این شرکت را به خاطر ارجحیت دادن سادگی بصری به کارایی محصولاتش در دستورالعمل هایی که برای توسعه دهندگان عرضه می کند، مورد انتقاد قرار دادند.

 طراحی خوب باید جذاب و لذت بخش باشد و استفاده از آن برای کاربر فوق العاده باشد. اما این فوق العاده بودن مستلزم آن است که دستگاه برای کاربر قابل درک باشد. یک دستگاه باید از اصول روانشناختی ابتدایی پیروی کند که حس قابل درک بودن، کنترل و دوست داشتن را در فرد ایجاد کند. این موارد نیز دربرگیرنده فاکتورهایی نظیر بازخورد، ترسیم نقشه کامل، استفاده مناسب از محدودیت ها و البته امکان لغو کردن کاری است که فرد پیشتر انجام داده است. همه اینها چیزهایی هستند که ما دانش آموختگان تکنولوژی در طراحی محصولات مد نظر داریم. اگر اپل در چنین کلاس درسی شرکت می کرد قطعا رد می شد.

 نرمن و تاگ اظهار داشتند که تخطی اپل در طراحی با در نظر داشتن اثرگذاری قابل توجه این شرکت بر فرهنگ طراحی فراتر از فونت مورد استفاده در موبایل شماست و قطعا در صنایع دیگری نظیر زیرساخت و سلامت نیز بازخورد داشته است.

 آنها در بیانیه خود اینطور نوشته اند که «اپل صرفا همان قاعده قدیمی و بی اعتبار در طراحی را مورد استناد قرار داده که براساس آن، تنها کاری که یک طراح باید انجام دهد این است که محصول کار خود را زیبا نماید حتی اگر به بهای از بین رفتن عملکرد صحیح آن، قابل درک بودنش برای کاربر و سهولت استفاده اش تمام گردد.»

 بدتر از همه این است که شرکت های دیگر نیز دنباله رو اپل بوده اند و طراحی را برابر با ظاهر محصول دانسته اند و اصول بنیادین یک طراحی خوب را فراموش کرده اند. در نتیجه، با برنامه نویسانی روبرو هستیم که صرفا کدنویسی می کنند بی آنکه درک درستی از افرادی داشته باشند که قرار است از محصولاتشان استفاده نمایند. در نتیجه تیم های تجربه کاربری که به طراحی هر چه بهتر یک محصول کمک می کنند و در جریان پروسه طراحی مطمئن می شوند یک محصول سودمندی و کارایی لازم را دارد (همه این موارد قبل از فرایند تولید، کدنویسی و عرضه یک محصول انجام می شوند) ، از کار برکنار می شوند. مدیران غیر مطلعی که دست به اخراج این تیم ها می زنند تصور می کنند همه این تحقیقات صورت گرفته در طراحی محصولات، نمونه سازی و تست، فرایند توسعه محصول را کند می کند. خیر. زمانی که این کارها به درستی انجام شوند، باعث می شوند که مشکلات در همان مراحل اولیه و حتی پیش از شروع فرایند کد نویسی تشخیص داده شوند و در نتیجه فرایندهای انجام امور سرعت بیشتری پیدا کنند.

 لازم است یادآور شویم که انتقادهای نرمن و تاگ صرفا به اپل محدود نمی شد و آنها همچنین گوگل مپس و اندروید را نیز به خاطر وجود نقص های مشابه مورد انتقاد قرار دادند. اما زمانی که حرف از بزرگ ترین شرکت دنیا در میان باشد که محبوب ترین موبایل را می سازد، پیکان انتقادات بیشتر به سمت چنین شرکتی نشانه می رود.

این دو نفر در بیانیه خود موفقیت اپل در تولید محصولاتی با ظاهر زیبا را تایید کرده اند اما در نظر آنها، این زیبایی و جذابیت ظاهری باعث مطرح شدن گلایه هایی از سوی کاربران شده است.

آنها اینطور نوشته اند: محصولات اپل خوب هستند و سرگرم کننده. در نتیجه زمانی که مردم برای کار کردن با آنها به دردسر می افتند خود را سرزنش می کنند. این خبر برای اپل خوب و برای مشتریانش بد است.

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373