لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

همه چیز در مورد شکل گیری Sleep Cycle

همه چیز در مورد شکل گیری Sleep Cycle

یکی از قابلیت های آیفون که در زمان عرضه در سال 2007 باعث شگفتی کاربران شد، امکان تشخیص دقیق حرکات بود. Maciek Drejak، توسعه دهنده سوئدی به خاطر می آورد که در سال 2009 یک اپ ساده لرزه نگاری دانلود کرده بود. سپس آیفون را گوشه میز گذاشته و از کنارش گذر کرده بود. در آن زمان، ثبت لرزش های حاصل از گام برداشتن بر صفحه نمایش آیفون باعث شگفتی این برنامه نویس سوئدی شد.

Drejak با مشاهده این قابلیت منحصر به فرد، تصمیم گرفت که آن را تحت تسلط خودش درآورد. وی به یاد دوستی افتاد که سعی می کرد الگوهای خواب را با پوشیدن یک دست بند ویژه اندازه گیری کند، برای همین پیاده سازی همین ایده با یک آیفون به ذهنش خطور کرد. وی برای شروع، آیفون را با چسب روی میز کنار تخت خود چسباند. سپس در مرحله بعدی موبایل را به خود نزدیک تر کرده و آن را درون تخت و درست کنار خودش قرار داد.

همه چیز در مورد شکل گیری Sleep Cycle

پس از گذشت یک شب، Drejak مشاهده کرد که حسگر شتاب سنج آیفون توانسته کوچکترین حرکات او را در خواب ثبت کند. در ادامه او به این نتیجه رسید که از دیتای جمع آوری شده می توان برای تشخیص زمان ورود فرد به مرحله REM خواب استفاده کرد.  وی با استفاده از همین ایده، اپلیکیشنی طراحی کرد که به محض خروج از مرحله REM خواب می توانست او را بیدار کند؛ زمانی که خواب فرد دیگر چندان عمیق نیست.  این گونه بود که اپلیکیشن ساعت هشدار The Sleep Cycle متولد شد.

شش سال بعد، Sleep Cycle جز پنج اپلیکیشن برتر آیتونز در شاخه سلامت و تندرستی قرار داشت و جز 25 اپلیکیشن برتر در تمام دسته ها از سال 2009 به بعد محسوب می شد. بین بیدار شدن از خواب با یک ساعت هشدار معمولی، و اپلیکیشنی که الگو های خواب را تشخیص می دهد تفاوت زیادی وجود دارد. با استفاده از Sleep Cycle می توان راحت تر از کوک کردن یک ساعت زنگ دار معمولی از تخت خواب بیرون آمد.

از زمان طراحی اپ، سه موسسه بزرگ به Northcube، شرکت Drejak پیشنهاد سرمایه گذاری دادند. بنابر گفته او، حتی یک کمپانی بزرگ سازنده اپلیکیشن های سلامت و تناسب اندام (که Drejak از آن نام نمی برد) هم پیشنهاد مشابهی مطرح کرده.

Drejak تمام این پیشنهادات را رد کرد. Sleep Cycle با داشتن فقط 10 کارمند، یکی از پر فروش ترین اپلیکیشن های دنیا بود که کاربران می توانستند با هزینه ای پایین به آن دسترسی داشته باشند. Drejak در این خصوص می گوید: ما سود خوبی از این اپلیکیشن بدست می آوریم و از بابت آن خوشحالیم. برای همین به پیشنهادات دیگر احتیاجی نداریم.”

چیزی که Sleep Cycle به آن احتیاج داشت، راه مناسب تری برای تشخیص به خواب رفتن افراد بود، چرا که بسیاری از کاربران احساس خوبی نسبت به قرار دادن موبایل زیر بالشت نداشتند. برای یافتن راهی تازه، وی در سال 2013 طی جلسه ای با همکارانش در دفتر گوتبرگ سوئد ایده ای جدید مطرح کرد؛ تشخیص صدا به جای حرکت. کارمندان شرکت انجام این کار را غیر ممکن خواندند، اما او می خواست هر طور که شده این ایده را امتحان کند.

Drejak به سرعت اپلیکیشنی طراحی کرد تا صدای یکی از همکارانش را هنگام خواب در نیمه های شب ضبط کند. وی پس از وارسی صداهای ضبط شده، دیتای جمع آوری شده را قابل اطمینان یافت و به همین خاطر به ضبط صداهای بیشتری اقدام کرد. “خیلی زود متوجه شدم که این کار شدنی است.”

البته این کار، کار چندان راحتی هم نبود. Drejak دو سال تمام را صرف آنالیز صدای خودش با اپ Sleep Cycle در خواب کرد. سپس به کمک آن و دیتایی که از کاربران اپ به دست آورده بود، حدودا یک ترابایت فایل صوتی خام در اختیارش قرار گرفت تا به کمکشان بتواند الگوریتمی برای تمیز دادن حرکت و دیگر صداها مثل نفس کشیدن و خر و پف هنگام خواب طراحی کند.

وی می گوید 90% افرادی که از آخرین نسخه Sleep Cycle استفاده کرده اند، در این موضوع اتفاق نظر دارند که سیستم تشخیص صدا به مراتب بهتر از تشخیص حرکت ظاهر شده است.

گفتنی است که این اولین تلاش دنیای تکنولوژی برای ردیابی صدای افراد هنگام خواب نیست. استارتاپ Hello، که توسط جیمز پراود انگلیسی راه اندازی شد در حال حاضر دستگاهی به نام Sense طراحی کرده که به کمکش می توان کیفیت خواب اشخاص مختلف را مورد سنجش قرار داد. اما برای استفاده از آن باید از یک قطعه ی کوچک گرد که تشخیص دهنده حرکت است در زیر بالشت خود استفاده کنید.

ردیابی صدای افراد هنگام خواب، امری است که به تازگی در دنیای تکنولوژی مطرح شده و احتمالات وسوسه برانگیزی برای آن پیش بینی می شود. Drejak می گوید Sleep Cycle ممکن است به طور اتفاقی، تفاوت میان خر و پف کردن یا حرف زدن هنگام خواب را تشخیص دهد و این می تواند در کمک به افراد مبتلا به تنگی نفس در حین خواب بسیار مفید واقع شود. Drejak اعلام کرده که قصد ندارد به این زودی امکانات بیشتری به اپلیکیشن بیفزاید، بنابراین فعلا باید منتظر امکانات جدیدتر Sleep Cycle بمانید.

Drejak همچنین به مقوله حریم شخصی هنگام استفاده از این اپ هم توجه داشته، چرا که Sleep Cycle می تواند تمام صداهای افراد هنگام خواب را ضبط کند. برای جلوگیری از این مشکل، Sleep Cycle طوری برنامه نویسی شده که تنها یک دهم ثانیه از صداهای ضبط شده را آنالیز می کند و بقیه را بلافاصله از دیتای اپلیکیشن پاک می کند. Drejak می گوید: “ما این صداها را ذخیره نمی کنیم و پس ازانجام آنالیز، همگی آنها از اپلیکیشن حذف می شوند.”

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373