لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

جیلبریک: معایب و مزایا، امنیت اطلاعات و دستگاه

جیلبریک: معایب و مزایا، امنیت اطلاعات و دستگاه

 

امروز میخوام در این مطلب به سوالات ساده ای که ممکنه ذهن شمارو برای مدتها مشغول کرده باشه و هیچ جا یک جواب قطعی براش پیدا نکرده باشید جواب بدم. تا شاید یکم مبحث جیلبریک یا همون JailBreak برای کاربران ملموس تر و روشن تر شه.

پاسخ به سوالات جیلبریک

شاید سوال ها در این باره خیلی زیاد باشه اما در این موضوع سعی میکنم به چند مورد که جامع تر و متداول تر هست رو با هم بررسی کنیم: 

  1. جیلبریک چیست و چگونه تلفظ میشود؟
  2. معایب جیلبریک چیست؟
  3. مزیت های جیلبریک چیست ؟
  4. آیا جیلبریک کردن دستگاه باعث بروز ایراد سخت افزاری خواهد شد؟
  5. آیا جیلبریک امنیت اطلاعات من را به خطر می اندازد؟
  6. آیا جیلبریک قابل حذف است ؟
  7. دستگاه خودم را جیلبریک کنم یا نه؟

 

جیلبریک: معایب و مزایا، امنیت اطلاعات و دستگاه

جیلبریک چیست و چگونه تلفظ میشود؟

کلمه جیلبریک یا JailBreak در لغت به معنی فرار از زندان است، منظور از این کلمه در کنار دستگاه های iOS شکستن و عبور از محدودیت هایی است که اپل برای استفاده از دستگاه های خود اعمال کرده است.

شما در حالت عادی فقط میتوانید از App Store اپل اقدام به نصب نرم افزار کنید، که اپل با مقررات خیلی سخت و شدید برای برنامه نویسان برنامه های آنها را پس از طی مراحل مربوطه تایید کرده و برای دانلود و استفاده کاربران در App Store قرار میدهد. اما بعد از جیلبریک دستگاه میتوانید از هر منبعی اقدام به نصب نرم افزار های iOS کنید. 

شما در حالت عادی به فایل های اصلی و سیستمی دستگاه خود دسترسی ندارید، و فقط میتوانید برخی از فولدر های خاص نرم افزار ها را ببینید (که البته در نسخه جدید این دسترسی هم از سمت اپل بسته شده است). اما بعد از جیلبریک میتوانید به هر فولدر از سیستم عامل بروید و هر کاری که مایل باشید با دستگاه خود انجام دهید. 

پس این کلمه واقعا نوعی جیلبریک محسوب میشود. 

 

جیلبریک: معایب و مزایا، امنیت اطلاعات و دستگاه

معایب جیلبریک چیست؟

با جیلبریک کردن سیستم عامل، دستگاه شما به روی هر نوع تغییراتی و هر نوع نرم افزاری باز است. چه اپل آنرا تایید کند چه نکند. دیگه دستگاه کاملا مال شماست و خوب مسئولیتش هم با شماست. 

وقتی دستگاه رو جیلبریک میکنید با بزرگترین چالشی که روبرو میشید، مصرف به رویه باتری، داغ شدن دستگاه و افت سرعت دستگاه است. اما بیاید یه جور دیگه به قضیه نگاه کنیم. 

دستگاه شما از یک سخت افزار مشخص استفاده میکنه و به هر حال هر چقدر هم قوی باشه. اما محدودیت هایی رو داره. پس شما نمیونید دستگاهتون رو جیلبریک کنید، نرم افزار هایی رو دائم پشت صحنه در حال اجرا باز بذارید و توقع داشته باشید دستگاه کند نشه، داغ نکنه و باتریش زود تموم نشه. 

این مسئله در نسخه های قدیمی خیلی بیشتر مطرح بود اما الان با آپدیت هایی که اپل برای سخت افزارش هر سال ارائه میده این مسئله خیلی خیلی کمرنگ تر شد، بطوری که اگر از آیفون ۵ اس به بعد یا از آیپد ایر و مینی به بعد و یا از آیپاد تاچ ۴ به بعد استفاده میکنید هیچ وقت چنین مشکلاتی رو تجربه نخواهید کرد. 

مسئله دیگه ای که باید در این موضوع بگم اینه که بعد از جیلبریک مهمترین چیز اینه که از کدوم سورس و از کجا شروع به نصب نرم افزار میکنید، اگر از سورس های مطمئن استفاده کنید، هیچ وقت هیچ مشکلی رو تجربه نمیکنید. 

 جیلبریک: معایب و مزایا، امنیت اطلاعات و دستگاه

مزیت های جیلبریک چیست ؟

 دستگاهی که شما با پرداخت هزینه فوق العاده بالا از اپل میخرید یک دستگاه کاملا قدرتمنده و کاملا متعلق به شماست. به نظر من این کاملا حق شماست که بتونید: 

  • روی هر کدوم از نرم افزار هاتون یه رمز جدا بزارید تا وقتی گوشیتون رو میدین دست بچه کوچولوی تو خونتون نتونه تو همه نرم افزار های شما بره. (نرم افزار iProtect)
  • عکسهاتون رو بتونید از Camera Roll به جای Copy کردن Cut کنید داخل آلبوم های دیگه، و روی هر کدوم از البوم ها داخل خود نرم افزار Photos آیفون بتونید یه رمز جدا بذارید. (نرم افزار Photo Album +)
  • وقتی کسی گوشی شما رو برداشت به محض وارد کردن رمز اشتباه به صورت خودکار همون لحظه دوربین جلو شما عکس بگیره و براتون ایمیل کنه بدون اینکه کسی که رفته سراغ گوشیتون متوجه بشه (نرم افزار icaughtu)
  • وقتی دوستتون که گوشیش اندروید یا هر چیزی غیر اپل بود و خواست براتون یه آهنگ قشنگ بلوتوث کنه شما بتونید اون اهنگ رو با بلوتوث دریافت کنید و بفرستید البته نه فقط اهنگ، که هر نوع فایلی رو (نرم افزار AirBlue Sharing)
  • وقتی از ظاهر دستگاه خسته شدید بتونید تم و قالب هایی مختلف رو نصب کنید. 
  • یه فایل منیجر قوی داشته باشید که بتونید باهاش همه فایل های سیستم عاملتون رو مدیریت کنید. (نرم افزار فوق العاده iFile)
  • وقتی یه نرم افزار 40$ دیدید تو App Store و ازاش خوشتون اومد بتونید نسخه کرک شدش رو دانلود کنید و با استفاده از AppSync نصب کنید (اما شخصا توصیه میکنم تا جایی که امکان داره نرم افزار های App Store رو خرید کنید و حقوق برنامه نویسان را محترم بدونید.)
  • و هزاران هزاران قابلیت و نرم افزار دیگه …

شما چی ؟ حق خودتون نمیدونید ؟ یا دوست ندارہد به قابلیت های باحال دستگاه اپل اتون این موارد هم اضافه شه ؟

 

جیلبریک: معایب و مزایا، امنیت اطلاعات و دستگاه

آیا جیلبریک کردن دستگاه باعث بروز ایراد سخت افزاری خواهد شد؟

جواب این سوال رو خیلی روراست و سریع میدم: اگر بود از جیلبریک از هر سورسی شروع کنید به نصب نرم افزار و فایل هایی که نمیدونید چی هست و چی کار میکنه. بله! هر چیزی ممکنه !‌پس با احتیاط عمل کنید.  

 

جیلبریک: معایب و مزایا، امنیت اطلاعات و دستگاه

آیا جیلبریک امنیت اطلاعات من را به خطر می اندازد؟

همانطور که بالا گفتم اگر با احتیاط عمل کنید، خیر. البته این رو هم بگم که رمز دستگاه های iDevice اپل بدون جیلبریک قابل بازیابی نیست و اگر رمز دستگاه رو فراموش کنید باید دستگاه رو کاملا ریست کنید تا بتونید دوباره ازاش استفاده کنید. ویدیو ها و خبر هایی هست که نشون میده رمز دستگاه های جیلبریک شده قابل بازیابی و باز شدن هست. و در صورتی که دستگاهتون سرقت بشه میشه به اطلاعاتتون دسترسی پیدا کرد. این موضوع هنوز اثبات شده نیست اما چون از لحاظ تئوری جیلبریک کردن دستگاه محدودیت های دسترسی به فایل های سیستم عامل رو از بین میبره این کار دور از ذهن نیست. پس اگر روی دستگاه تون اطلاعات محرمانه ای دارید یکم بیشتر احتیاط کنید. 

 

جیلبریک: معایب و مزایا، امنیت اطلاعات و دستگاه

آیا جیلبریک قابل حذف است ؟

 بله، کاملا! جیلبریک یک عمل نرم افزاریه و هر موقع به هر دلیلی بخواهید دستگاه خودتون رو به حالت اول برگردونید کافیه یه بار دستگاه رو ریستور کنید، جیلبریک کاملا از دستگاه حذف میشه انگار که هیچ وقت نبوده. 

 

جیلبریک: معایب و مزایا، امنیت اطلاعات و دستگاه

 دستگاه خودم را جیلبریک کنم یا نه؟

فکر کنم الان جواب این سوال و تصمیم گیری در این باره یکم راحت تر شد. نه ؟ 

خب یه خبر خوب دیگه هم بدم بهتون که شاید کمک کنه تصمیم نهایی رو بگیرید: تا چند روز آینده سورس اختصاصی NIC راه اندازی میشه و ما همه نرم افزار ها، تم ها، ابزارک ها و … سیدیا رو به صورت مطمئن و تست شده برای دانلود شما کاربران عزیز اونم رایگان و روزانه به سورس اضافه خواهیم کرد. 

 

امیدوارم مفید بوده باشه، خیلی خوشحال میشم نظرتون رو بدونم و اگر باز هم سوالی در این باره داشتید که براش جواب نگرفتید میتونید تو کامنتها بپرسید.

 

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373