لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

بررسی تخصصی : مک بوک پرو 15 اینچی ۲۰۱۳ با نمایشگر رتینا

بررسی تخصصی : مک بوک پرو 15 اینچی ۲۰۱۳ با نمایشگر رتینا

 

مک بوک پرو رتینا 2013 ارایه شده یک لبتاب کاملا حرفه ای در رده خود است که نیازهای حرفه ای ها را بیش از پیش براورده می سازد.

 مک بوک رتینا 15 اینچی

مکبوک پرو رتینا 2013 با سه مدل پردازنده ارایه شده .مدل پایه بار پردازنده ی 2.0 گیگاهرتزی  4 هسته ای intel Corei 7- 4750HQ crystal well با 6 مگ کش بر چیپ L3 و 128 مگ کش L4 است. که برای این برسی دستگاهی با همین CPU با رم 8 گیگابایتی و هارد 256 فلش مموری سرعتی انتخاب شده.

اپل دستگاه هایی با CPU 2.3 گیگا هرتزی intel Corei 7- 4850HQ crystal well یا 2.6 گیگاهرتزی intel Corei 7- 4750HQ crystal well با 6 مگ کش L3 نیز ارایه داده.

در هر سه دستگاه کارت گرافیک ایریس پرو 5200(iris PRO) با رم DDR3L SDRAM که از رم اصلی دستگاه استفاده میکند به خدمت گرفته شده.

همچین به صورت اپشنال میتوان پردازنده ی گرافیکی مستقل  Nvidia GeForce GT 750M با 2 گیگابایت رم DDR5 را سفارش داد.

اخرین سیستم عامل مکینتاش (Mavericks : تکرو ) بر روی این سری به همراه یک کپی رایگان از iLife و iWork بر روی دستگاه ارایه می شود .

طراحی

 ظاهر مکبوک جدید همچون پردازنده ی آن یکپارچه به نظر میرسد. در سمت چپ دستگاه می توان ورودی شارژر مگاسیف ۲ و دو ورودی تاندربولت ، یک پورت  usb3 ، جک هدفون و دو سوراخ تعبیه شده برای میکروفون را یافت . در سمت راست نیز یک درگاه usb3 دیگر و خروجی HDMI و درگاه ورودی SD  کارت بزرگ را می توان دید .

 نمای سمت چپ

 نمای سمت راست

همچنین نمایشگر این مدل توان نمایش 2880 در 1800 پیکسل با عمق 220 پیکسل در اینچ را با زاویه ی دید بسیار عالی و تابش خیره کننده ی نسبتا کم رادارد ، که این مهم را مدیون تکنولژی IPS به کار رفته در پنل نمایشگر است

بر خلاف سری 13 اینچی که اسپیکر ها در زیر صفحه کلید جای داده شده ،اسپیر های این سری در فضای مناسب اطراف صفحه کلید قرار گرفته اند که در نتیجه صدایی بلند تر، واضح تر و رسا تر را موجب میشود.

این مک بوک قوی اپل با هارد 256 تا 1 ترابایتی فلش مموری سریع ارایه شده که این دو برابر بیشتر از سری 13 اینچی است.

 مکبوک 15 و 13 اینچی جدید در کنار هم

درون

همچون سری 13 اینچی نقطه ی عطف این سری نیز در پردازنده های آن است. در سری 13 اینچی اپل از پردازنده های هاسول استفاده کرده اما در این سری از پردازنده های رده بالایی به نام کریستال ول (crystal well) بهره جسته.

کرستال ول همچون هاسول نسل چهارم  از سری پردازنده های اینتل است که در این سری پردازده با پردازنده ی گرافیکی ایریس پرو جفت شده .

در همین سری پردازنده های هاسول ارایه شده بود که با چیپ های گرافیکی ساده تر و کم مصرف تری همچون “ultra low” و “ultra low extreme” جفت شده بود.

 مکبوک 15 و 13 اینچی جدید در کنار هم

در مک بوک پرو 15 اینچی اپل تنها از پردازنده های کریستال ول که با گرافیک یکپارچه ی بسیار بهبود یافته ایریس پرو جفت شده استفاده کرده.ایریس در سری هاسول نیز به کار رفته بود ولی پردازنده گرافیکی استفاده شده در کریستال ول ایریس پرو نام دارد که نه تنها بسیار از ایریس قویتر است بلکه به یک رم 128 مگابایتیeDRAM مخفف (embedded DRAM) که در داخل CPU کار گذاشته شده مجهز است.

این حافظه ی خصوصی سازی شده میتواند هم به عنوان حافظه ی گرافیکی استفاده شود و نیز در صورت نیاز CPU، به عنوان کش L4 سرازیر اطلاعات از L3 با حجم 6 مگابایت به آن منتقل خواهد شد.این سبک بهره بری از سخت افزار قبلا در PS2 , XBOX360 و در چیپ های سری A به کار رفته در ایفون و ایپد دیده شده بود.

 مکبوک 15 اینچی جدید

اینگونه به نظر می رسد که مک بوک پروهای جدید آماده اند تا یک روز کاری کامل را تنها با یک بار شارژ خدمات دهند . در بررسی ما ، باطری دستگاه مک بوک 15 فوق العاده بود .

هر دو سری 13 اینچی و 15 اینچی قابلیت یک روز کاری کامل را با وای فای روشن و نور صفحه قابل قبول را دارد . در این قسمت اپل مدعی ۹ ساعت کار کرد باطری بر روی مک بوک ها است اما آزمایش ما زمان بیشتری را نیز برای این دستگاه ها ثبت کرد . به خاطر بررسی بهتر ما فشار بیشتری را بر باطری وارد کردیم ، در این آزمون ما روشنایی صفحه را در حداکثر ، نور پشت صفحه کلید را روشن و تصویری HD از یو تیوب دریافت کردیم . در این حالت مک بوک  ها ۴ ساعت پیاپی تا قبل از اخطار نیاز با شارژ مجدد کار کرد .

 مکبوک 15 اینچی جدید

خوشبختانه در سری 15 اینچی در رده پایه دستگاه با 8 گیگابایت رم ارایه میشود. در سری 13 اینچی این مقدار نصف است یعنی 4 گیگابایت که در سال 2013 چندان قابل قبول نیست.

جمع بندی

هزینه ای در حدود 2000 دلار بر روی یک نوت بوک ، سرمایه گذاری اندکی نیست. اما ما با خوشحالی تمام اعلام میکنیم مک بوکپرو 15 اینچی با نمایشگر رتینا لیاقت این سرمایه گذاری را دارد.با به کار بردن نمایشگر رتینا، پردازنده Corei7 رده بالا،هارد درایو فلش مموری سریع 256 گیگابایتی و پردازنده ی گرافیکی ایرسی پرو در مدل پایه این دستگاه واقعا لایق کلمه حرفه ای (PRO) است.

هچنین در این سری از رم 8 گیگ به عنوان پیش فرض استفاده شده و از بازده باطری برای یک روز کاری کامل بهره میبرد.

اگر بخواهیم ایرادی از این سری بگیریم میتوان آن را به نداشتن کارت گرافیک مستقل در سری پایه اختصاص دهیم. کاربرانی که به دنبال کارت گرافیک مستقل اند باید سری بالاتر که دارای کارت گرافیک مستقل  Nvidia GeForce GT 750M و 6 گیگابایت رم برخوردار است را با هزینه ای بالا تر انتخواب کنند.

برای کاربرانی که به مزایای حمل ونقل سری 13 اینچی چندان وابستگی ندارند ،سری 15 اینچی انتخاب ساده ای است.

این سری واقعا دستگاهی است که یک حرفه ای را نا امید نخواهد کرد.

امتیاز : 4.5 از 5

نقاط قوت

  • طراحی و توانایی فوق العاده

  • مقرون به صرفه تر از سال پیش

  • ارتقاهای با ارزش تر نسبت به سری 13 اینچی

نقاط ضعف

  • عدم بکار گیری از کارت گرافیک مستقل در سری پایه

منبع

در ادامه به شما توصیه می کنیم  ویدئوی بررسی تخصصی مک بوک پرو رتینا که توسط واحد رسانه تصویری NIC تهیه شده است مشاهده نمایید

{media load=media,id=293,width=700px,align=center,display=inline}

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420