لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

بررسی تخصصی : مک بوک پرو۱۳اینچی ۲۰۱۳ با نمایشگر رتینا

بررسی تخصصی : مک بوک پرو۱۳اینچی ۲۰۱۳ با نمایشگر رتینا

 

مک بوک پروهای جدید اپل با نمایشگرهای رتینا بدنه ای کمی نازکتر و قیمتی کمتر از دستگاه های سال پیش ارایه شده اند ، اما آنچه در درون این سری به کار رفته آن را عجیب می سازد . 

 مک بوک پرو رتینا ۱۳ اینچ

انواع کانفیگ :

مک بوک ۱۳ اینچی رتینا با سه مدل مختلف از پردازشگر ارایه می شود . در مدل پایه با پردازنده دو هسته ای ۲.۶ گیگا هرتز اینتل corei5-4285u هاسول با سه مگ کش  L3  ارایه می شود.

این دستگاه با پردازنده های ۲.۶ گیگاهرتزی corei5-4286u و یا ۲.۸ گیگاهرتزی corei7-4558u با ۴ مگ کش L3 نیز ارایه می شوند .

در هر سه سری پردازنده گرافیکی اینتل آیریس ۵۱۰۰ با رم مشترک از رم اصلی دستگاه ارایه می شود .

بر خلاف مدل های سال قبل که با رم ۸ گیگ بدون قابلیت افزایش رم ارایه می شد ، این دستگاه ها با رم قابل ارتقا ۴ تا ۱۶ گیگ ارایه می شود .

مدل بررسی شده ما در این آزمون همان دستگاه اول با کارت گرافیک آیریس و ۴ گیگابایت رم خواهد بود . کلیه دستگاه ها با آخرین سیستم عامل مکینتاش ماوریکس (Mavericks : تکرو ) ارایه می گردد ، و همراه آن یک کپی رایگان از iLife و iWork بر روی دستگاه ارایه می شود .

 مک بوک پرو ۱۳ و ۱۵ اینچی

طراحی

طراحی این سری از مک بوک های بهینه که باعث کاهش وزن و ضخامت این مدل شده . مدل ۲۰۱۲ با وزن ۱.۶ کیلوگرم و ضخامت ۱.۹ سانتی متر ارایه شده بود و در مدل ۲۰۱۳ دستگاه با وزن ۱.۵۶ کیلوگرم و قطر ۱.۸ سانتی متر ارایه شده .

در کنار عوامل سبکی و باریکی ، دستگاه جدید از لحاظ اندازه ی خارجی دقیقا به اندازه دستگاه های ۲۰۱۲ است .

در سمت چپ دستگاه می توان ورودی شارژر مگاسیف ۲ و دو ورودی تاندربولت ، یک پورت  usb3 ، جک هدفون و دو سوراخ تعبیه شده برای میکروفون را می توان یافت . در سمت راست نیز یک درگاه usb3 دیگر و خروجی HDMI و درگاه ورودی SD  کارت بزرگ را می توان دید .

نمای سمت راست

 نمای سمت چپ

 در ظاهر تشخیص مدل ۲۰۱۳ از مدل ۲۰۱۲ بسیار سخت است جز اینکه بدنه مدل جدید کمی لطیف تر و ضخامت کمتر این مدل به سختی قابل تشخیص است . تفاوت عمده این دو مدل با هم بیشتر در اجزای درونی دستگاه است که می توان به بارزترین آن یعنی استفاده از پردازنده های هاسول انتل اشاره کرد . استفاده از این سری پردازنده های اینتل باعث افزایش توان باطری و دستگاه شده .

درون

پردازنده های کوچک هاسول اولین بار توسط اپل در تابستان ۲۰۱۳ بر روی دستگاه های مک بوک ایر دیده شد هاسول همچون پردازنده‌های خانوادهIvy Bridge با تراشه‌های ۲۲ نانومتری تولید می‌شود و همانند پردازنده‌های intel Core i5-3570K می‌تواند کنترلر مموری را از مادربورد به CPU منتقل نماید. همچنین افزودن سخت‌افزارهایی برای افزایش سرعت انکود کردن ویدیوها، افزودن هسته‌هایی در جهت افزایش قدرت گرافیکی پردازنده، تکنولوژی‌هایی همچون HyperThreading،Turbo Boost و ring interconnect از جمله موارد مشابه دیگر بین این دو خانواده محسوب می‌گردند.

اینگونه به نظر می رسد که مک بوک پروهای جدید آماده اند تا یک روز کاری کامل را تنها با یک بار شارژ خدمات دهند . در بررسی ما ، باطری دستگاه مک بوک ۱۳ فوق العاده و قابل مقایسه با سری ۱۵ اینچی که گرانتر هست نیز بود .

هر دو سری قابلیت یک روز کاری کامل را با وای فای روشن و نور صفحه قابل قبول را دارد . در این قسمت اپل مدعی ۹ ساعت کار کرد باطری بر روی مک بوک ۱۳ اینچی است اما آزمایش ما زمان بیشتری را نیز برای دستگاه ثبت کرد . به خاطر بررسی بهتر ما فشار بیشتری را بر باطری وارد کردیم ، در این آزمون ما روشنایی صفحه را در حداکثر ، نور پشت صفحه کلید را روشن و تصویری HD از یو تیوب دریافت کردیم . در این حالت مک بوک ۴ ساعت پیاپی تا قبل از اخطار نیاز با شارژ مجدد کار کرد .

 سمت چپ: مک بوک پرو ۲۰۱۳ رتینا راست: مک بوک ۲۰۱۲

پش از ارایه پردازنده های هاسول بر روی مک بوک ، اینتل این پردازنده ها را با گرافیک های ویژه ی کم مصرف و فوق کم  مصرف برای دستگاه های اولترا بوک و تبلت های دیگری ارایه داده بود . اینل این پردازه را با گرافیک های پایین ارایه داده بود اما اپل برای دستگاه های خود از پردازنده گرافیکی بسیار بهبود یافته آیریس استفاده کرده به هیچ وجه پردازنده گرافیکی آیریس جانشین پردازنده های گرافیکی مستقل نیست و متاسفانه اپل پردازنده های مستقل از CPU را در مدل ۱۳ اینچ ارایه نداده .

مک بوک پرو رتبنا ۲۰۱۳پردازنده های گرافیکی اینتل تا به این مرحله راه طولانی را پیموده اند . امسال نیز شرکت اینتل آیریس را به عنوان بهترین پردازنده گرافیکی خود ارایه داده . قدرت این پردازنده برای عده زیادی از کاربران کافی خواهد بود و حتی میتواند بازی های سه بعدی را با توان کمی پایین ارایه دهد . ما حتی عناوینی چون DIABLO III را با کیفیت بالا با این پردازنده اجرا کردیم . 

اما همچنان در یک تست بنچمارک آیریس به تقلا میفتد ، ممکن است این پردازنده گرافیکی اینتل برای عده زیادی کافی به نظر آید اما همچنان در بازی های گرافیکی توان چندانی نخواهد داشت .

کاربرانی که نیاز گرافیکی بالاتری دارند باید از دستگاه های ۱۵ اینچی استفاده کنند که البته آنها نیز از این لحاظ چندان مقبول نیستند .

بنچمارک

در مدل های پایه ای مورد بررسی ما که مجهز به درایو سالید ۱۲۸ گیگابایتی بسیار سریعند و تنها در چند لحظه آماده می شوند ، این حجم به سختی برای یک کاربر حرفه ای قابل قبول است . البته مدل های پایه اساسا برای همین اند .

در مک بوک ۱۳ اینچی جدید بسیاری از توانایی ها نسبت به مک بوک ایر سال گذشته ( که اولین دستگاه با نمایشگر رتینا بود ) تقویت شده . تنها با توجه به توانایی های هاسول در افزایش توان باطری ، این مدل جانشین شایسته ای خواهد بود .

هر چند کم ولی طراحی نازکتر و سبکتر بهبود قابل لمسی است .

جمع بندی 

اپل با مدل سال گذشته بر سر قیمت مشکلاتی داشت که در مدل جدید باز هم بالاتر رفته و متاسفانه این افزایش از مدل های ۴ گیگ رم آغاز شده . دستگاهی با ۸ گیگ رم بر قیمت پایه ۱۰۰ دلار و با ۱۶ گیگ رم ۳۰۰ دلار خواهد افزود .

هیچ مدلی با کارت گرافیک قوی و مجزا ارایه نشده که نا امید کننده است ، اما با توجه به اندازه های سری ۱۳ اینچی قابل درک است .

برای کاربرانی که نوت بوکی قوی و با کیفیت تصویر بالا می خواهند این سری انتخابی مناسب  و اید آل خواهد بود . این سری هم زیباست ، هم تمام روز بازده دارد و از سری ۱۵ اینچی حملش ساده تر است  و کاربرانی که به خاطر قیمت و یا امکانات بیشتر برای خرید در سال گذشته دست نگه داشته بودند  ، اپل صدای شما را شنیده ، این فرصتی عالی برای خرید است و این مدل لب تاپی ایده آل است .

امتیاز : ۴ از ۵ 

نقاط قوت 

  • سبکتر و باریکتر ( البته اندکی )

  • ارزانتر از پارسال

  • قابلیت ارتقا رم تا ۱۶  گیگ

نقاط ضعف

  • مدل پایه با ۴ گیگ ارایه شده که برای عده ای کم است

  • کماکان فاقد کارت گرافیک مجزا . هرچند ایریس برای بسیاری نا مناسب خواهد بود

 

در ادامه به شما توصیه می کنیم  ویدئوی بررسی تخصصی مک بوک پرو رتینا که توسط واحد رسانه تصویری NIC تهیه شده است مشاهده نمایید

{media load=media,id=293,width=700px,align=center,display=inline}

 

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420